- UFIN: Tidligere toppblogger Anne Brith Davidsen er i hardt vær etter at flere deltakere på hennes «influencerkurs» føler seg lurt. Dette er saken. Reporter: Emilie Rydning / Dagbladet TV Vis mer

Forbrukertilsynet om influenserkurs:

Anne Brith har brutt angrerettloven

Den tidligere toppbloggeren får likevel ingen konsekvenser.

Publisert

For snart to måneder siden fortalte flere som hadde deltatt på influenserkurs hos Anne Brith Davidsen (44) om en rekke forhold de mente gikk mot deres forbrukerrettigheter.

Forbrukertilsynet mottok til sammen seks klager fra deltakere fra kurset.

I første omgang ba de om en redegjørelse fra Davidsen rundt kurset, som de mottok i midten av mars. Nå har Forbrukertilsynet svart igjen – og slår fast at hun har brutt angrettloven.

Kan kreve pengene tilbake

I sitt svar hevdet nemlig Davidsen at kurset var unntatt loven, ettersom tjenestene ble levert digitalt. Det er ikke Forbrukertilsynet enig i, og krever at hun rydder opp.

«Forbrukertilsynet ber om at du gjennomgår hele avtaleprosessen ved Anne Brith influencerprogram, samt at du setter deg nøye inn i kravene etter angrerettloven. For en ryddig avtaleprosess er det viktig å ha tydelige avtaler som regulerer rettigheter og plikter for partene, og som sikrer at den omfattende opplysningsplikten etter angrerettloven er oppfylt», står det i brevet.

Juridisk direktør i Forbrukertilsynet, Frode Elton Haug, forteller til Se og Hør de konkluderer med et tydelig brudd på angrerettloven.

Dersom Davidsen ikke rydder opp, kan hun risikere sanksjoner som tvangsmulkt og overtredelsesgebyr dersom saken blir fulgt opp videre.

Det betyr også at alle deltakerne har mulighet til å benytte seg av angreretten og få pengene tilbake for kurset, uavhengig av om de er fornøyde eller ikke.

– Dem som har betalt kan benytte seg av angreretten, uten noe mer diskusjon om det var mangler ved tjenesten eller ikke. Det vil de kunne ta direkte opp med henne i første omgang. Hvis hun er uenig og nekter å betale tilbake, kan de få registrert en klage hos Forbrukerrådet, sier han.

Bruddet får i første omgang ingen konsekvenser for Davidsen, og Forbrukertilsynet understreker at det i denne saken er fokus på veiledning.

Det har ikke lykkes Se og Hørå få en kommentar fra Davidsen. Hun har tidligere sagt at hun ikke kjenner seg igjen i anklagene. Svaret hennes til Forbrukertilsynet kan du lese her.

Brudd på markedsføringsloven

Selv om tilsynet ikke kommer til å følge opp saken videre med mindre endringene ikke gjennomføres, påpeker de at det kan være aktuelt dersom det kommer flere klager, eller at det dukker opp andre forhold som reiser spørsmål ved markedsføringsloven.

I brevet får også influenceren refs for flere andre forhold, blant annet oppfølgingen av deltakerne. Hos de 19 deltakerne i kurset ble det nemlig lovet personlig oppfølging per telefon hver 14. dag, noe som ikke ble overholdt.

FÅR KRITIKK: Den danske influenseren Fie Laursen (23) la denne uka ut en oppsiktsvekkende video. Video: Foreign Fie / YouTube Vis mer

I stedet ble ordningen erstattet med at deltakerne selv fikk én dag i uka hvor de selv kunne kontakte Davidsen for oppfølging.

Også her har de konkludert i brudd på bestemmelsen om villedende markedsføring, forteller Elton Haug.

– I markedsføringsloven er det krav om at det du sier skal være riktig og lett forståelig slik at man unngår misforståelser, slår han fast.

Får refs for andre forhold

Forbrukertilsynet skriver i svaret at de er av den oppfatning at det er den næringsdrivende, altså Davidsen, som er forpliktet til å ta kontakt med deltakerne ettersom avtaleforholdet legger opp til personlig oppfølging.

«At deltakerne jobbet i ulikt tempo, og hadde ulike behov, er ikke i seg selv en begrunnelse for at det bare er deltakerne som plikter å aktivt sørge for oppfølging. I personlig oppfølging ligger nettopp at oppfølgingen skal være individuelt tilpasset. Det er dette som er markedsført og angitt i tilbudsmailen, og det er blant annet dette deltakerne har betalt for», står det.

I brevet tas det også opp at Davidsen har kommet med påstander som er villedende og vanskelige å dokumentet, som at hun hevder at en av deltakerne fikk en tidobling i antall lesere. Hun forteller også at et Instagram-kurs fra en underleverandør garanterer 1000 følgere i uka dersom man følger rådene fra punkt til prikke. Her får hun refs fra Forbrukertilsynet, som ikke har kunnet konkludere med brudd på loven.

LES OGSÅ: Influenser tatoverte øynene - mistet synet!

Vi bryr oss om ditt personvern

seher er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer