LISBOA (Se og Hør): Årets semifinale ble åpnet med brask og bram av ingen ringere enn vår egen Alexander Rybak (31).
Europa var tydeligvis fornøyd med Rybaks innsats, og har stemt han videre til finalen lørdag.

Rybak klar for Eurovision-finalen: - Føler et press
Rybak får følge av både Sverige og Danmark, i tillegg til Nederland, Slovenia, Australia, Ukraina, Ungarn, Moldova og Serbia.
Den sjarmerende nordmannen har i lengre tid forberedt seg til Eurovision Song Contest i den portugisiske hovedstaden, Lisboa.
Etter opptreden var Alexander tydelig letta.
- Etter mange uker med forberedelser, er det deilig å endelig vise Europa hva vi har å by på. God følelse!! Består vi «eksamen» i kveld, skal jeg kose meg enda mer på lørdag og lage skikkelig fest. Veldig fornøyd med kvelden så langt, sier Alexander Rybak.
Raste på bettinglista
Til tross for at Alexander og publikum virket storfornøyd etter opptreden, skulle det derimot vise seg å bli problemer for det norske bidraget på den internasjonale bettinglista.

- Julie har blitt verdensmester i SMS
Før semifinalen startet, lå 31-åringen på andreplass på bookmakernes lister. Etter opptredenen har Rybak falt ned til sjetteplass.
Sveriges Benjamin Ingrosso, som også har vært på scenen i kveld, har gått forbi Rybak, og ligger nå på femteplass.
Likevel mottok Rybak og bidraget mye lovord.
- Grattis Norge. Alexander Rybak satt alle sine tåpelige moves akkurat som under prøvene, og kommer til å seile videre mot det store avgjørende, sier Anders Nunstedt i svenske Expressen om 31-åringens fremføring av «That's how you write a song» til Dagbladet.
- Kanskje til og med som nummer en, legger han til.
Videre forklarer den svenske musikkanmelderen at det likevel ikke er «Fairytale»-klasse over låta.
Aftonbladets anmelder Markus Larsson mener at Rybak var utmerket på scenen.
- En ordentlig artist blant masse «nøtter» og amatører. Men låta, Norge? Jeg ser heller på når landet deres står på langrennsski. Bidraget er skrekkelig. En selvfølge i finalen med andre ord, sier Larsson til Dagbladet.
- Fenger
Dagbladets kulturjournalist Anders Grønneberg mener Rybak leverte varene på scenen.

Ladet opp til Eurovision med kjæreste-ferie
- Han kom ikke kjøkkeninngangen, men sparket like gjerne inn hovedinngangsdøra og proklamerte bramfritt: «Her er jeg, og jeg skal videre og til topps». Det så og hørtes slik ut, sier han til Se og Hør.
Grønneberg sier videre at Rybaks låt ikke er stor kunst, nærmest litt banal, men at den fenger og har stoppunkter og hooks som fester seg.
- Koreografien og timingen til de animerte innslagene fungerte som de skulle. Han var ikke alene på scenen, men danserne så jeg knapt. Det var Rybak i brennpunktet hele tida, så hvorfor så mye snakk om dem? spør Grønneberg, og legger til:
- Dersom han ikke kvalifiserer seg videre i dette relativt slappe andre-semi-heatet, vil det være en MGP-sensasjon med negativt fortegn.
Favoritt
Rybak er en av favorittene i låtskriverkonkurransen, og ligger på andreplass hos bookmakerne - kun slått av Kypros' Eleni Foureira, som gikk videre fra tirsdagens semifinale med låta «Fuego».

- Jeg sa først nei til å danse for Rybak
Også Sverige og Danmark skal i ilden i Lisboa i kveld. Danmarks Kristofer Hivju-lookalike Rasmussen er femte nummer ut, mens Sveriges Benjamin Ingrosso er nummer 15 i rekkefølgen.
Sykdom
Det er ni år siden Alexander Rybak vant hele Eurovision Song Contest, med «Fairytale».
I et ferskt intervju med Se og Hør forteller Rybak, som i tiden opp mot konkurransen har slitt med influensa, at han i løpet av de siste åra har blitt mer moden enn han var da han hentet hjem seieren i 2009.
- Jeg har nok blitt litt mer moden, og også innsett at immunforsvaret ikke blir bedre med åra.
- Derfor er jeg flink til å tenke meg om før jeg sier ja til ting. Og når jeg først gjennomfører noe, prøver jeg alltid å gjøre det med glede og overskudd. Jeg er også glad for at jeg nå har mere overskudd til å lytte til folk rundt meg. Jeg har verdens beste team, og jeg ville vært dum hvis jeg ikke lyttet til deres ideer - de er ofte bedre enn mine egne, sa han.
