Nina Persson:

Ærlig om kreften

Den svenske vokalisten åpner opp om kreftbeskjeden hun mottok i 2009.

FIKK KREFT: Den svenske vokalisten Nina Persson åpner seg om da hun fikk livmorhalskreft i 2009. Foto: Christian Palma / AP / NTB
FIKK KREFT: Den svenske vokalisten Nina Persson åpner seg om da hun fikk livmorhalskreft i 2009. Foto: Christian Palma / AP / NTB Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I 2005 kom det svenske rockebandet The Cardigans, med vokalist Nina Persson (46) i spissen, med sitt aller siste album «Super extra gravity». Bandet kom i snakk om en ny plate, men Persson sa nei. Hun ønsket seg en pause.

Hvorfor åpner hun seg om i podkasten «Hundåren» med Tomas Andersson Wij. Der kommer det frem at vokalisten ønsket seg barn, og at hun derfor ikke følte hun kunne reise på lange turneer med bandet.

Fikk sjokkbeskjed

Men det å få barn skulle vise seg å være vanskeligere enn hun trodde, og sammen med den amerikanske ektemannen Nathan Larson (50) flyttet hun til New York. Der fikk hun en fertilitetsutredning.

Persson ante fred og ingen fare etter en fertilitetskontroll, da hun plutselig fikk sjokkbeskjeden - hun hadde fått livmorhalskreft.

- De fortalte meg at jeg hadde kreft som hadde spredt seg over livmorkantene, uttalte hun i 2011, ifølge Expressen.

I podkasten innrømmer Persson at hun i flere år hadde glemt å ta celleprøver. Livet ble raskt snudd på hodet for vokalisten, og fokuset på barn ble flyttet over til akutt kreft.

Etter hun fikk kreftbeskjeden forklarer Persson at hun reagerte med å bli lukket, objektiv og ufølsom.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer