OnlyFans:

Advarer influensere etter naken-reklame

14 OnlyFans-influensere har fått brev fra Forbrukertilsynet.

ADVART: Kjæresteparet Caroline Nitter og Christian Brennhovd er blant influenserne som nå har fått brev fra Forbrukertilsynet. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør
ADVART: Kjæresteparet Caroline Nitter og Christian Brennhovd er blant influenserne som nå har fått brev fra Forbrukertilsynet. Foto: Andreas Fadum/Se og Hør Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det siste året har plattformen OnlyFans fått mye oppmerksomhet og kritikk. Spesielt under corona har bruken eksplodert. Plattformen gir brukere mulighet til å ta betalt for innhold, og det er spesielt nakenhet og seksuelle videoer den blir brukt til.

Flere norske influensere tilbyr følgerne sine eksplisitt innhold mot betaling. Blant dem er tidligere realityprofiler Melina Johnsen, Cristian Brennhovd og Caroline Nitter.

TAR AV: «Onlyfans», en plattform der brukere tjener penger på dristige bilder og videoer, har blitt levebrødet til tusenvis av mennesker. Vi har snakket med ekteparet Amanda Bredén og Max Schact, som ligger helt i toppsjiktet på «Onlyfans» i Skandinavia. Reporter: Celina Morken. Video: Rød Løper / SVT Vis mer

De tre er blant 14 personer som nå har fått en advarsel av Forbrukertilsynet i innboksen. Se og Hør har fått innsyn i brevet.

VG omtalte saken først.

Bekymring over innhold

Instagram er en plattform som brukes hyppig til å reklamere for OnlyFans-kontoer, og sensurerte nakenbilder og «link i bio» brukes for å lokke følgerne inn på betalingsplattformen.

FELLES KONTO: Det har stormet rundt bildedelingsappen OnlyFans hele sommeren, men dette har vi ikke vært borti før. Denne moren og datteren har nemlig felles konto der. Video: Thea Hope / Rød Løper Vis mer

I brevet står det at influenserne må være særlig bevisst mindreårige følgere, som har et særlig vern mot markedsføring. Blant annet strider det mot markedsføringsloven om reklamen spiller på sosial usikkerhet, dårlig samvittighet eller dårlig selvtillit.

Det skal legges vekt på om reklamen bruker virkemidler som blant annet seksualitet.

Forbrukertilsynet uttrykker bekymring over at innholdet, som ofte er seksualisert og svært lettkledd, når ut til mindreårige.

ONLYFANS: Fenomenet «OnlyFans» vekker sterke reaksjoner. Programleder Jenny Emilie Aas inviterer til debatt. Medvirkende: Benedicte Haugaard, Thale Myhre og Håvard Kvernaas Bakken. Vis mer

«Slik markedsføring kan også bidra til å spille aktivt på oppnåelige skjønnhetsidealer, dårlig selvtillit eller usikkerhet knyttet til eget utseende», skriver de.

De legger til at markedsføringen kan være lovstridig fordi det kan oppfattes som støtende eller krenkende, spesielt overfor barn og unge.

- Vurderingen kan bli strengere

Seksjonssjef i tilsynsavdelingen, Nina Elise Dietzel, understreker overfor Se og Hør at de i denne omgang ikke har konkludert med lovbrudd.

- Vi gir veiledning om hvilke innlegg som kan være lovstridige og en mulighet for påvirkerne til å innrette seg. Det kan bli aktuelt å gjennomføre en tilsynsaksjon seinere for å avdekke lovstridige innlegg. Da kan vurderingen også bli strengere, skriver hun i en e-post.

ONLYFANS: Nylig gikk OnlyFans ut med forbud mot «seksuelt eksplisitt innhold». Vi tok en prat med Helene Ekra, Benedicte Haugaard og OnlyFans for å få deres reaksjoner. Video: Jenny Emilie Aas/Dagbladet TV Vis mer

I brevet står det også at Forbrukertilsynet kan forby reklamen fra influenserne. De har frist til å svare på brevet 10. desember, og bes om å bekrefte at de vil forholde seg til kravene som er sendt.

Forbrukertilsynet skriver også at influenserne er for dårlige til å merke reklamen.

LES OGSÅ: Influenserkrig etter rumpebråk

Mer om

Vi bryr oss om ditt personvern

Se og Hør er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer