IT-FAKTOR: Pelle Lidell, internasjonal sjef i Universal Music, mener Didrik Solli-Tangen har it-faktoren som trengs for å bli en internasjonal stjerne. Foto: Espen Røst
IT-FAKTOR: Pelle Lidell, internasjonal sjef i Universal Music, mener Didrik Solli-Tangen har it-faktoren som trengs for å bli en internasjonal stjerne. Foto: Espen RøstVis mer

Internasjonal musikk-topp lovpriser MGP-Didrik

Mener han kan bli en verdensstjerne.

||| Svenske Pelle Lidell er en av toppsjefene i Universal Music Publishing UK & International, og dermed mannen som styrer strømmen av hits som blir skrevet for artister som Britney Spears, Celine Dion, Janet Jackson og Jennifer Lopez.

- Didrik Solli-Tangen har en utrolig bra stemme, han ser veldig bra ut - og han får låta til å høres fantastisk ut på noen ganske enkle måter, sier han til Dagbladet.

Lidell er sjef for A&R i Universal - de som jobber direkte mot artister og låtskrivere. Han er sjefen til Hanne Sørvaag og Fredrik Kempe, som har skrevet «My Heart Is Yours» - låta som vant den norske MGP-finalen lørdag.

- Verdensnavn vil skrive for DidrikTidligere denne uka skrev vi at både norske og svenske plateselskap kjemper om å få underskriften til Solli-Tangen. Lidell sier nå til Dagbladet at det er mange som ønsker å jobbe med den norske MGP-vinneren.

- Jeg vet at det finnes verdensnavn som er interessert å skrive for Didrik. Det vil nok bli en prioritet å få ham til å slå gjennom internasjonalt, mener Lidell.

Svensken er ikke snau i sin hyllest av nordmannen. Han mener den til nå svært anonyme operaeleven ved Barrat Dues musikkinstitutt har det lille ekstra som skal til for å bli en stor stjerne.

- Han har it-faktor- Man snakker ofte om en x-faktor eller it-faktor. Didrik har definitivt en it-faktor, sier Lidell - og vi går ut fra at han valgte den siste definisjonen for å unngå koplingen til en viss sangkonkurranse.

Lidell legger til:

- Dere kan være «jävligt stolta» over at han deltar for Norge.

Universal-sjefen har stor tro på at låta kan gjøre det bra i den internasjonale finalen.

- Denne låta ville ha funket veldig bra i pop-markedet. Det er ikke sikkert den går helt til topps i MGP, for den konkurransen er jo litt spesiell. Men andre, tredje og fjerdeplassen i MGP gjør det ofte bedre i etterkant enn selve vinneren, mener Lidell.