STORE BELØP: Basert på tidligere beløp, kan Kim Kardashian ha tapt over 33 millioner kroner på pausen sin fra sosiale medier. Foto: NTB scanpix
STORE BELØP: Basert på tidligere beløp, kan Kim Kardashian ha tapt over 33 millioner kroner på pausen sin fra sosiale medier. Foto: NTB scanpixVis mer

Kim Kardashian:

Så mye tapte Kim på pausen fra sosiale medier

Reality-stjerna lever av selveksponering. Tre måneder i stillhet kostet henne dyrt. 

TV-stjerna Kim Kardashian West (36) har siden midten av 2000-tallet levd av å eksponere seg selv. Realityprogrammet «Keeping Up With The Kardashians», profiler i sosiale medier og modelloppdrag er måten hun drar inn de store pengene på.

Spesielt på sosiale medier går det så det knaker. Det har likevel vært stille fra stjerna i tre måneder, helt siden det brutale ranet i Paris. Mandag ble det for øvrig kjent at fransk politi har arrestert minst 15 personer i forbindelse med ranet.

Dagbladet har tidligere skrevet at «it-jenter» som Gigi Hadid og Kendall Jenner kan tjente opp mot tre millioner kroner på ett enkelt Instagram-bilde.

Kim Kardashian har nesten 20 millioner flere følgere på Instagram enn sin lillesøster Kendall, og tjener naturligvis da også mer på bildene sine. Her er det i hovedsak snakk om sponsede innlegg, som potensielt kan nå ut til Kardashians 89,7 millioner følgere på bildedelingstjenesten.

Tapte millioner

Foruten å promotere andre firmaer, kjører hun også knallhardt på med eksponering og reklamering for sine egne selskaper.

Blant disse finner vi emojiene «Kimoji», som også har tilhørende effekter som klistremerker og nøkkelringer, og spillet «Kim Kardashian Hollywood».

Før 36-åringen returnerte til sosiale medier forrige uke, hadde det gått 13 uker siden hun brukte kanalene sine. Det kan ha kostet henne dyrt.

Ifølge tall fra nettstedet Captiv8, som regner ut markedsverdi av kontoer i sosiale medier, tjener Kardashian nærmere to og en halv million på hvert sponsede innlegg hun legger ut i sosiale medier. Vanligvis har disse dukket opp en gang i uka.

Saken fortsetter under bildet.

TILBAKE: Den siste uka har Kim Kardashian sakte, men sikkert returnert til sosiale medier som Instagram og Snapchat. Denne selfien sammen med mora Kris Jenner delte hun på Snapchat forrige uke. Foto: Xposure / NTB Scanpix  Vis mer

Skal man bare se på hvor mye hun har tapt på sponsede innlegg i sosiale medier, viser regnestykket at det på 13 uker kunne ha generert en inntekt på over 33 millioner norske kroner.

Kommunikasjonsrådgiver Hans Petter Nygård Hansen skriver i en tekstmelding til Dagbladet at milliontap trolig stemmer.

- Kardashians er nok ikke mitt sterkeste kort. Ei heller hva verdens største sosiale medier-profiler tjener i USA. Millioner av kroner er det nok imidlertid snakk om. Ektemannen (Kanye West, jour.anm.) har hatt sine problemer, så hun har nok hatt sine årsaker til å sette ting på pause, forklarer han.

Nygård Hansen understreker samtidig at han tror verdien hennes kan ha økt av en slik pause, som i framtida vil bety at tapte penger kan bety stor gevinst.

- Bryr seg ikke

Til New York Post forteller Samuel Rad, økonomisk rådgiver for kjendiser, at Kardashians inntekt har sunket dramatisk. Han tror likevel ikke hun lider noen nød.

- Inntekten hennes er påvirket, men jeg tror ikke hun bryr seg. Hun har allerede mye penger, som er en av fordelene ved å være kjendis. Hun lener seg ikke på disse pengene for å overleve, forteller han og fortsetter:

- Hun har mange andre investeringer og eierandeler som genererer inntekt på månedlig basis, forklarer han overfor avisa.

Kan slappe av

Han har tidligere uttalt at Kardashian også taper nærmere 160 000 kroner dagen på mangelen på vanlige, personlige innlegg i sosiale medier.

Kardashian kan likevel hvile på sine laurbær med god samvittighet. Ifølge Market Watch har 36-åringen blant annet tjent nærmere 855 millioner kroner på spillet, «kimojiene» og livsstilsappen sin fra 2014 til februar 2016.

Beløpene hadde nok aldri nådd så store høyder om det ikke var for hennes promoteringstrategi via Snapchat, Ingstagram, Twitter og Facebook.

Hun har tidligere anerkjent at sosiale medier er svært viktig for henne. Under et intervju med Recode Decode, sa hun at ting ville sett svært annerledes ut uten eksponeringen på nett.

- Jeg vet ikke hvordan livet mitt hadde sett ut uten sosiale medier, eller hvordan livet mitt hadde vært, fortalte hun i intervjuet.

Storslått comeback

Kardashian holdt en særdeles lav profil etter at hun ble brutalt overfalt og ranet i Paris for tre måneder siden.

Aktiviteten på sosiale medier, som vanligvis er skyhøy, har vært lik null siden den skjebnesvangre oktobersøndagen - da nådeløse inbruddstyver tok seg inn i 36-åringens luksusleilighet og truet henne på livet.

Tirsdag forrige uke gjorde verdens mest omtalte kvinne et beskjedent comeback, ved å bytte profilbilde på Facebook, Twitter og Instagram.

Litt seinere delte hun sitt første Instagram-bilde på 93 dager, med ektemannen Kanye West (39), sønnen Saint (1) og dattera North (3).

family

Et bilde publisert av Kim Kardashian West (@kimkardashian)

«Nydebuten» var svært etterlengtet for fansen. På bare én time hadde profilbildet på Facebook fått nærmere 100 000 likes og nesten 2000 kommentarer.

Bildet, som er det samme på alle plattformer, foreviger kjendiskvinnen i profil med en karakteristisk utringning - og hodet bøyd.

Og to av de seks Instagram-bildene hun har lagt ut etter comebacket sitt på sosiale medier har fått mellom 3,4 og 4,1 millioner likes.

Til sammen teller realityprofilen nærmere 200 millioner følgere på sosiale medier.