SPORTY GJENG: Henrik Thodesen, Sandra Lyng, Grace Bullen, Alexandra Joner, Samantha Skogrand, Svein Østvik, Ole Martin Årst, Thea Næss, Aleksander Hetland og Adam Schjølberg sliter seg rundt i Norge med programleder Tom Stiansen (bakerste rad) i «71° nord - Norges tøffeste kjendis». Foto: TVNorge / Discovery Networks NorwayVis mer

Ole Martin Årst i «71 grader nord»:

- Jeg trodde vi skulle sove på hotell i «71 grader nord»

Flere av årets kjendisdeltakere i «71 grader nord» fikk seg en stor overraskelse da innspillingen startet.

Årets sesong av «71° nord - Norges tøffeste kjendis» er godt i gang på TVNorge, og søndag kveld skal gruppa på ti kjendiser reduseres til sju.

Reality-konkurransen er kjent for å være av det svært tøffe slaget. Hittil i år har eksempelvis Alexandra Joner (27) brutt sammen under fjellklatring, mens Svein Østvik (55) er blitt nødt til å trekke seg fra en av etappene.

Til Seoghør.no avslørte flere av deltakerne at de ble overrasket over hvor tøff deltakelsen var.

- Har holdt det litt for meg selv

Komiker og «Sofa»-profil Adam Schjølberg (34) røper at han faktisk er en naturens mann - og dét i mye større grad enn hva mange kanskje tror.

- Jeg har jo en hobby fra før hvor jeg går mye i fjell. Så jeg har reist mye i fjell aleine, og trives godt med det. Å sove i telt og være ute og padle om sommeren, sånne ting. Så jeg har jo litt erfaring. Men det har jeg holdt litt for meg selv, så det er ikke alle som vet det, avslører han.

Saken fortsetter under bildet.

- ENORM MESTRINGSFØLELSE: Adam Schjølberg er med i årets sesong av «71° nord - Norges tøffeste kjendis». Foto: Matti Bernitz Vis mer

Selv om 34-åringen liker å være mye ute i skog og mark, følte han det var behov for noen ekstra forberedelser til «71° nord - Norges tøffeste kjendis».

- Da det ble bestemt at jeg skulle være med, gikk jeg inn for å trene litt mer muskelstyrke. For jeg har mye utholdenhet, men jeg er jo ikke den mest muskuløse av kjendisene som har vært med her. Så jeg kjøpte vel 20 timer med personlig trener.

- Det var god, gammeldags trening. Litt sånn som gutta alltid har gjort. Jeg har jo aldri vært en av dem på skolen som trente eller var engasjert i gymmen, kan du si, sier Schjølberg - som for øvrig er bestevenn med «Farmen kjendis»-profil Tore Petterson (37).

Også skuespiller og komiker Henrik Thodesen (36) kan fortelle at han forberedte seg godt til tv-deltakelsen:

- Jeg var på hytta, og så gikk jeg ganske lange turer med lillesøsteren min. Jeg gikk Besseggen og var på toppen av Rondslottet, og så gikk jeg til Peer Gynt-hytta. Og så trente jeg masse bein.

Saken fortsetter under bildet.

TRENTE BEIN: Henrik Thodesen la seg i selen før innspillinga av det tøffe reality-programmet: Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

Ble overrasket med «71° nord»-bootcamp

Thea Næss (32) er verdensmester i kickboksing og har tidligere deltatt i «Råskap» på TV3, men det betyr ikke at hun følte seg helt beredt til friluftsprogrammet.

Næss røper at hun studerte tidligere sesonger av «71° nord» som en del av forberedelsene.

Og mens andre har venner som arrangerer overraskelsesfest på bursdagen, ble 32-åringen overrasket med en egen villmarkshelg!

- Der måtte jeg gjennom klatring og fysiske oppgaver i «71 grader nord»-stil. Alt dreide seg om at jeg skulle forberede meg: Pakke telt, primus, alle sånne ting. Det var jo humoristisk ment, men det var faktisk en tanke bak det. Jeg fikk vite veldig lite på forhånd. Jeg visste bare at jeg måtte holde av en helg der det skulle skje noen ting, hehe, forteller hun.

Saken fortsetter under bildet.

OVERRASKET AV VENNENE: Kickbokser Thea Næss ladet opp til TVNorge-programmet med en slags bootcamp arrangert av vennegjengen. Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

Også tv-personlighet Svein Østvik, som for mange fortsatt er mest kjent som «Charter-Svein», har tatt deltakelsen i TVNorge-programmet på alvor.

- Jeg gjorde forberedelser for kanskje første gang i mitt liv, til noe som hadde med tv å gjøre. For jeg visste at det var så ille at hvis jeg ikke gjorde det, så kom jeg bare til å bli en fiasko.

- Så jeg trente med en sånn hestevogn. Jeg løp rundt med den på Bjerke travbane, 450 kilo etter meg. Det var veldig tøff trening! Ellers trente jeg mest mentalt. Jeg tenkte mye på at jeg skulle utsette meg for noe som jeg antagelig ikke tør. Jeg har høydeskrekk, jeg har aldri tidligere turt noenting når det gjelder høyder, forteller Østvik.

ARTROSE: Charter-Svein biter tennene sammen for å prøve å holde med resten av laget. Under turen i det bratte terrenget i 71-grader Nord-episoden blir smertene fra artrosen han har i begge knærne for stor. Video: TVNorge Vis mer

- Trodde vi skulle sove på hotell

Artist Sandra Lyng (29), som kom på premierefesten med kjæresten Lasse Joachim Langerud, fikk derimot ganske kort tid på å bli klar til den tøffe turen. Både i forkant og underveis var samboeren uansett en god støtte.

- Jeg fikk bekrefta at jeg skulle være med bare to uker før turen starta, så jeg fikk ikke tid til å forberede meg masse over en periode. Men jeg fikk en sekk og puttet en 15 kilos vekt oppi den, og så gikk vi til Kolsåstoppen.

TØFT: Sandra Lyng og kjæresten snakker om «71 grader nord». Video: Hedda Fannemel Espeli / Sveinung U. YstadVis mer Vis mer Vis mer Vis mer<... Vis mer

Heller ikke Lyngs artistkollega Alexandra Joner, var spesielt godt forberedt på turen. Dét var imidlertid planlagt fra hennes side, røper hun.

- Jeg forberedte meg egentlig ingenting. Rett og slett fordi jeg selv føler at jeg gjør det bedre hvis jeg ikke vet helt hva jeg går til. Så jeg bestemte meg for å ikke se på noen episoder av «71 grader nord». Men jeg prøvde skoene på veien hjemmefra til Solli plass, bare for å sjekke at jeg ikke fikk gnagsår, hehe.

Saken fortsetter under bildet.

VILLE VITE MINST MULIG: Alexandra Joner (t.h.), her sammen med Samantha Skogrand, var redd for å bli negativt innstilt på forhånd. Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

Den tidligere fotballspilleren Ole Martin Årst (42) avslører også at han avstod fra å gjøre noen forberedelser til reality-konkurransen.

Trodde han skulle bo på hotell

- For min del kom dette litt brått på, så jeg bare hoppa i det, og det tror jeg faktisk var ganske bra. Du kan ikke forberede deg på det. Hadde de fortalt oss hva vi skulle igjennom, så spørs det om jeg hadde takka ja, sier han.

42-åringen innrømmer nemlig at «71° nord» ble en mye heftigere affære enn han hadde trodd på forhånd.

- Jeg trodde det var en litt sånn «kosegreie», at vi filma at vi pakket opp et telt og campet, og så sov på hotell og fikk god mat i stedet. Men sånn var det definitivt ikke! sier han lattermildt.

Saken fortsetter under bildet.

BLE TATT PÅ SENGA: Ole Martin Årst trodde deltakerne i kjendisversjonen av «71° nord» ble behandlet bedre enn i den vanlige utgaven av tv-programmet. Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

- Måtte lære meg å gå med sekk Målet for 2016 var egentlig sommer-OL i Rio de Janeiro for bryter Grace Bullen (20). Slik ble det imidlertid ikke, og dermed åpnet «71° nord»-muligheten seg for henne i stedet.

- Siden mine drømmer om OL ble knust, kom det en mulighet til å oppleve noe helt annet. Og kanskje det var ment at det skulle bli sånn, sier hun.

BRYTEKAMP: Dagbladets journalist utfordret Grace Bullen til kamp før OL i Rio. Video: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer Vis mer

Og da Rio de Janeiro ble byttet ut med norsk natur, forberedte proffbryteren seg etter beste evne.

- Jeg har en trener som er tur-entusiast, som elsker turer og å være i skogen. Så jeg var med ham i fjellet og ut på tur, for å prøve å få inn den rytmen hvor du holder på en hel dag. For meg er det en helt annen type hverdag enn den daglige rutinen min, hvor jeg trener og spiser og sover.

- Og jeg måtte lære meg å gå med sekk, jeg måtte lære meg å bruke en annen type sko, og å være på beina og til fots veldig lenge, forteller Bullen muntert.

Saken fortsetter under bildet.

MÅTTE ØVE SEG: Grace Bullen, her sammen med Ole Martin Årst, gikk for grunnleggende turtrening før «71° nord - Norges tøffeste kjendis». Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

Det tidligere svømmeesset Aleksander Hetland (34) har gått til topps både i bassenget og i NRK-programmet «Mesternes mester».

Selv om han tidligere har bevist at han har et sterkt konkurranseinstinkt, røper Hetland at han ikke var i toppform da innspillinga skulle begynne.

I AKSJON: Aleksander Hetland (midten) underveis i tv-konkurransen. Foto: TVNorge / Discovery Networks Norway Vis mer

- Jeg er på en måte ikke så veldigfjellvant. Så jeg dro opp på Beitostølen en uke med en kompis fra Tyskland, og vi gikk mye i fjellet. Men det var mye bare for å gå inn skoene, og få noen tips, prøve å lære meg litt kart og kompass, selv om jeg ikke klarte det, hehe ... Men jeg tenkte også: 'Vet du hva, jeg kommer til å lære underveis', forteller han.

Journalist Samantha Skogrand (27) var ikke til stede da Seoghør.no møtte årets deltakere i «71° nord - Norges tøffeste kjendis».

LES OGSÅ: I begynnelsen skjønte vi ikke hvor alvorlig sykdommen var