TJENER FETT: Det er ikke bare verdens største kjendiser som kan tjene godt på Instagram. Såkalte influencere som Cameron Dallas og Jen Selter er begge på lista over de best betalte på Instagram. Kylie Jenner (t.h) er også på lista, men da under kategorien kjendisbrukere. Foto: Rex/Shutterstock, NTB scanpix
TJENER FETT: Det er ikke bare verdens største kjendiser som kan tjene godt på Instagram. Såkalte influencere som Cameron Dallas og Jen Selter er begge på lista over de best betalte på Instagram. Kylie Jenner (t.h) er også på lista, men da under kategorien kjendisbrukere. Foto: Rex/Shutterstock, NTB scanpixVis mer

«Rich Kids of Instagram»:

Dette er ungdommene som tjener millioner på Instagram

Det er mange måter å markedsføre seg selv på. Stjernene som velger Instagram tjener fett på det.

(Seoghør.no): Sosiale medier har gått fra å være noe man ikke helt forsto til å bli noe stort sett alle mennesker der ute forholder seg til. Over 1,9 milliarder mennesker bruker Facebook på månedlig basis, mens over 700 millioner bruker bildedelingstjenesten Instagram hver måned.

Naboen din legger ut bilder av katten, moren din av rødvinsglasset i solnedgangen og vennegjengen din publiserer oppstilte gruppebilder. Slike bilder er det lite penger i for mannen i gata, men flere har det som jobb å legge ut innhold på tjenesten.

Det er ofte i form av sponset innhold at kronerullingen oppstår, og om du følges av rett målgruppe og et stort antall mennesker, kan du fort kalle deg millionær.

Statistikknettstedet Hopper HQ publiserte nylig en liste over brukerne som får best betalt på Instagram. Den er omtalt av flere internasjonale medier, og pengesummene de aller største profilene drar inn er enorme.

For å diskré reklamere for alt fra hudprodukter til brus kan de mest fulgte profilene le hele veien til banken. Listas best betalte bruker får nemlig opptil 4,5 millioner kroner per innlegg.

Todelt

Den nye lista, som er komponert ved hjelp av innhentet data av selskapet og annen offentlig informasjon, er delt i to. På den ene siden finner vi kjendiser som musikere, realitystjerner og modeller, som bare supplerer inntekten sin med Instagram-innleggene.

Det er ingen overraskende navn å finne her. Selena Gomez, som følges av 123 millioner, topper lista. Hun kan få 4,5 millioner kroner for å legge ut produkter eller henvende til dem.

A post shared by Selena Gomez (@selenagomez) on

Navn som Kim Kardashian West, Cristiano Ronaldo og Kylie Jenner følger hakk i hæl. Alle disse drar inn millionbeløp på innleggene de publiserer med sponset innhold.

Ikke alle velger å merke innleggene sine som sponset, noe som har gjort det vanskelig for statistikknettstedet å komme fram til korrekt og konkret data.

Blant innleggene som faktisk er merket eller åpenbart er spons, finner vi eksempelvis Kylie Jenner som reklamerer for en shoppingsidé og Kim Kardashian som reklamerer for te.

Prislappen på et slikt innlegg er i millionklassen. Kardashian kan dra inn 4,1 millioner kroner, Ronaldo kan sikre seg 3,3 millioner og det samme kan Kylie Jenner.

På topp ti-lista finner vi også Kardashian/Jenner-søstrene Kendall, Khloé og Kourtney, samt modell Gigi Hadid, skuespiller og modell Cara Delevingne og basketstjerna LeBron James. Sistnevnte tjener minst på reklame og sponsede innlegg på Instagram, men en million kroner for hvert enkelt innlegg er heller ingen dum sum.

Store summer

- Det er viktig for Instagram-brukere å tenke på at deres favorittkjendiser blir betalt for å vise fram produkter og behandlinger, sånn at de er bevisste på at det de får opp i feeden er reklame, sier Mike Bandar, en av skaperne bak statistikknettstedet, om lista.

INSTAGRAM: En var årets «Paradise Hotel»-deltagere, Martine Lunde, lever av å legge ut bilder på Instagram. Her gir hun noen av sine beste tips. Video: Ingrid Cogorno / Kine Falch Vis mer

Selv om få kan drømme om å sikre seg like store summer som Gomez eller Kardashian-søstrene ved å gjøre noe så enkelt som å legge ut bilder, finnes det flere der ute som drar inn betydelige summer på bildedelingstjenesten.

På førsteplass finner vi sminkeguruen Huda Kattan fra Dubai. Hun har 20,7 millioner følgere på Instagram, og beskriver seg selv som en makeupartist, influencer og blogger. Forbes skriver at hun begynte å blogge i 2010, mens hun jobbet i en finasjobb som hun hatet.

Nå har hun en egen kosmetikklinje som selges på Sephora, noe som ifølge finansmagasinet er et klart tegn på at man har klart seg som influencer. Hun er på tredjeplass på magasinets kåring av verdens største.

A post shared by Huda Kattan (@hudabeauty) on

På ett enkelt Instagram-innlegg kan internettstjerna tjene hele 150 000 kroner. Hun har delt over 11 000 innlegg på kontoen sin, og et visst antall av dem er sponsede. Det betyr at hun har tjent godt på innleggene sine. Hun bruker dessuten kanalen til å fronte sine egen produkter, som at hun republiserer bilder av andre med hennes kosmetikk på.

STORE PENGER: Nettkjendis Cameron Dallas har de siste åra blitt en stor profil på Instagram. Det tjener han godt på. Foto: Shutterstock, NTB scanpix Vis mer

Hakk i hæl bak Kattan finner vi Cameron Dallas. Ungpikeidolet fra USA er ble kjent gjennom Vine, der han var den 11. mest fulgte personen på plattformen. Siden den gang har han dukket opp på andre sosiale medier, deriblant Youtube og Instagram. På sistnevnte sted følges han nå av over 20 millioner brukere.

Han deler flere sponsede innlegg, blant annet sin egen kampanje med den italienske motegiganten Dolce & Gabbana. Andre sponsede innlegg kommer i form av sponsede reiser og klesplagg. Han kan tjene opptil 140 000 kroner per innlegg han legger ut.

De andre på lista, som tjener mellom 125 000 og 50 000 per innlegg, er også såkalte influencere. Blant dem finner vi Vine-stjerne Nash Grier, modell Jen Selter og blogger Julie Sarinana. Alle har millioner av følgere på nettstedet.

LES OGSÅ: Feiret uten en tråd